Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem byla na výstavě aneb kdo na to má buňky

Na stole zazvonil telefon. „Ano, slyším..“, „Ahoj, nechceš jít na výstavu? Dostala jsem dva lístky a Mirek se mnou nechce jít, nemá na to prej buňky..“ a zazněl její zvonivý smích.  

Nakonec mě přemluvila. Prý to bude úžasný umělecký zážitek a pak si skočíme na kafe. Výstava moderního umění? Proč ne? A tak jsem to brala jako příjemné zpestření jednoho odpoledne.

Když jsme dorazily na místo, u dveří nás zkontroloval nějaký mužský, asi jestli nemáme zbraně nebo tak něco. Natrhl nám vstupenky a s vážnou tváří nás pustil dovnitř. Přišlo mi to, že jdu na pohřeb a ne na výstavu. Překvapilo mě to liduprázdno. Výstava byla uspořádána ve třech větších salóncích a věřte nebo ne, byly jsme tam jen my dvě a ten týpek u dveří.

„To je vtip? Vždyť tu není ani noha..“ podotkla jsem dotčeně. „Nebuď pesimistická, alespoň se nemusíme tlačit..“ usmívala se rozverně a spiklenecky mrkla. Pokrčila jsem rameny a začala jsem obcházet vystavená díla. Ona zmizela do sálu vlevo. Zastavila jsem se u obrazu či snad jakési plastiky? Vypadal jako díra a uvnitř byla změť něčeho co vypadalo jako ostnatý drát. Chvíli jsem přemýšlela co to asi vyjadřuje, napadalo mě toho fakt docela dost, dokonce i Ježíšova hlava, ovšem to jsem nakonec zavrhla. Pak jsem se nechala tedy poddat a podívala se na název obrazu. Jmenoval se „Frustrace“. Aha? Tak jo.

Zkoušela jsem štěstí u druhého obrazu. Na velké ploše byla změť různých barev, prolínala se a jakoby tryskala ze středu do všech stran v různých úhlech. Normálně by člověk řekl mazanice, ovšem tady jsme byly na výstavě, laskavě. Marně jsem se snažila porozumět, co mi umělec sděluje. Zase jsem byla za blbku prostě. Obraz se jmenoval „Výkřik“. Obešla jsem takhle celý sál a ani u jednoho obrazu jsem se s názvem netrefila.

Začala jsem propadat lehké panice, že prostě nezvládnu ani poznat, co na tom obraze je. Marně jsem hledala nějaký obraz, který by byl opravdu obraz, jestli mi rozumíte. Třeba aspoň náznak něčeho jako strom, nebo auto, nebo krajina, nebo portrét, motýl, chápete? Cokoliv, co by alespoň vzdáleně připomínalo něco jiného než skvrny, cákance, dráty, změti kovů, plechovek a barev.

Všechny obrazy vyjadřovaly nějaké emoce a psychické stavy a podle toho nesly i název. Jako třeba Strach, Úzkost, Frustrace, Výkřik, Euforie, Hysterie atd. Prostě mazec. Když jsem stála u obrazu, který se jmenoval Porod, s hlavou nakloněnou na stranu a se špičkou jazyka venku, pekelně jsem se zrovna soustředila, abych to uhodla, ozval se její překvapený výkřik: „No to néééé. Pojď sem, okamžitě!..co to je tohlencto, co to jééé? Je to, TO, co si myslím já?“ hulákala jak na lesy.

Prošla jsem rychle druhým sálem, kde byly nějaké plastiky podivných špičatých a oblých tvarů a vešla jsem za ní do třetího, posledního sálu. Zde byly vystaveny různě veliké rámy a z nich vždy trčel nějaký kus lidského těla. Pak tam bylo něco jako neidentifikovatelné „sochy“, zřejmě asi nějaký pokus o torza a tomu všemu korunovalo uprostřed něco, co mělo podivně bílošedou barvu a vypadalo to jako megaobří penis. Povrch byl hladký a jakoby leštěný. Prostě penis. „No vidíš to, vidíš to? To je penis, normálně obří p-e-n-i-s..,“ důrazně vyslovovala každou slabiku jako bych byla hluchá. „To se mi snad zdá, tohle že je umění?“ vykřikovala a skoro poskakovala kolem a smála se fakt jak blázen. Ještěže tam nikdo jiný nebyl!

„Já ti říkám, že to penis nebude, o co se vsadíš? Je to alternativní umění abys věděla.“ řekla jsem pyšně a suverénně, poučena z prvního sálu. „Tak schválně, když to nebude penis, platím dnes útratu, platí?“ pokračovala jsem s jistým ledovým klidem. Dívala se na mě pochybovačně. Byla jsem si naprosto jistá, že to bude zase nějaká umělecká kontura psýché. Přikývla na souhlas. Obě jsme zvědavě, jako na povel, přikročily k prťavé tabulce, podívat se na název díla. Název díla zněl „Penis“.

Dostala jsem pomyslnou obrovskou facku jak řemen. Ona propukla v huronský smích a přesto, že byla v kostýmku a na jehlách, začala se fakt mlátit rukama do stehen. Já jsem stála jako opařená slepice. Tohle jsem tedy brala vysloveně jako těžkou zradu. Tohle byl normálně těžkej podraz od umělce. Naladěná na nějaký fakt sofistikovaný název, jsem si přečetla, že je to obyčejný penis. Stála jsem u toho obřího penisu a nemohla vstřebat, že mě moderní umění zradilo. Že korunovalo ty předešlé mazanice, opatřené těmi psýché názvy, ještě šedobílým obřím penisem, který jako penis navíc vypadal a opravdu se tak jmenoval.

Mezitím ona zmizela v prvním sále a pak jsem jen slyšela opět výbuch smíchu. Vešla jsem tam za ní, ještě pořád otřesena tím, co jsem musela tak trpce překousat. „Tohle je umění jo? Tohle jo?“ smála se, ukazovala na ty obrazy. Chodila od jednoho ke druhému. Vždycky si přečetla název díla a smích gradoval. „Cože, Frustrace? To je normální černá díra a tam pár drátů, to umím taky..“ Pozorovala jsem jí, jak se ohromně baví. Já jsem byla zklamaná, že mně ta výstava v podstatě nedala vůbec nic. Nenaplnila mě ničím, co jsem od toho očekávala. Ani ten smích mi nedala. „Prej Výkřik..já se picnu, ..já bych řekla, že to je výstřik a bude udělanej asi tím obřím p-e-n-i-s-e-m, co říkáš?“ smála se, až jí z očí vytryskly slzy. Smutně a trochu závistivě jsem se dívala, jak se ona ohromně baví a v duši jsem zametala prach.

Když jsme odcházely, měla rozmazané jedno oko, řasenka jí udělala černou cestičku až k bradě. U dveří si vyndala zrcátko a zaujatě si kapesníčkem otírala tvář. Mužný uvaděč a ochranka v jednom, k ní přistoupil a vážně pronesl: „Dojalo vás to, že? Ti dnešní umělci umí dojmout, viďte?“ Zvedla oči od zrcátka, protočila je a obě jsme se rozesmály jak na povel tak silně, že skoro uskočil. Stály jsme tam v těch svých kostýmcích, prohýbaly jsme se v pase a smály. Ten chudák si musel myslet, že nám fakt přeskočilo. Díval se trochu zděšeně, tak jsme mu vesele zamávaly. Ona mu poslala vzdušný polibek a volala : „Jsme do-ja-tý, hlavně z toho penisůůůů..“ Muž zkoprněl a instinktivně si sáhl na poklopec, zřejmě kontroloval, zda není rozepnutý. Výraz, jaký měl, když jsme obě odcházely, vám nemusím popisovat, že? A pak, že mně to nic nedalo, pche!

                                                                             -ed-

Autor: Eva Dreyová | pondělí 28.9.2015 0:10 | karma článku: 9,94 | přečteno: 298x
  • Další články autora

Eva Dreyová

Jak se to dělá po americku

Řeč prezidenta Trumpa v OSN byla jistě působivá a mnozí zaplesali, že konečně Amerika si bude hledět jen svého multikulturního národa, který potřebuje rozumné vedení a zametá si důkladně hlavně svůj práh.

20.9.2017 v 20:07 | Karma: 29,22 | Přečteno: 1206x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Motýlí dilema

V životě by mě nenapadlo, že se vážně dožiji psychoideologicko-politického hybridu alá Engels-Duhring-Hegel-Jung-Marx a další. A že to fakt bude implementováno naprosto vážně, zaníceně do všech hlav.

19.9.2017 v 13:36 | Karma: 17,01 | Přečteno: 489x | Diskuse| Osobní

Eva Dreyová

Poselství

Důležité je znát protivníka. Nepodceňovat jej. Nepřetržitě sledovat jeho záměry, jeho metody a argumentace. Znát argumenty a nepřátelské snahy, což je nezbytný krok, abychom se jako národ staly imunní vůči ..

12.9.2017 v 13:00 | Karma: 20,77 | Přečteno: 686x | Diskuse| Osobní

Eva Dreyová

Islám - průkopník komunismu a jednoty

Starověký Islám byl vlastně průkopník komunismu. Jestlipak vůbec Karel Marx se svým "Watsonem" Bedřichem Engelsem tušili, když psali svá díla, která dodnes nesmiřitelně rozdělují svět...

12.9.2017 v 0:15 | Karma: 20,16 | Přečteno: 731x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Útok na Pearl Harbor aneb jak to všechno začalo

Píše se rok 1941. Do Washingtonu odjíždí zkušený japonský diplomat Saburo Kurusu. Snaží se s Američany vyjednat nějakou dohodu. Po neúspěšných jednání s Washingtonem je rozhodnuto.

11.9.2017 v 18:57 | Karma: 20,14 | Přečteno: 683x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Trumpova bulvární odysea. Jeho věrní z něj dělali nadsamce, soupeře likvidovali

25. dubna 2024  14:10

Premium Aktuální soud s Donaldem Trumpem, ve kterém se propírají i jeho opakované zálety, je unikátní...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradit ji může Havel

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:55

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy jako ministryně pro vědu a výzkum. Jméno...

Muž se nadýchal chemikálie, která unikla z tlakové lahve. Patrně jde o chlor

25. dubna 2024  13:45

Kvůli úniku neznámého štiplavého plynu zasahovali hasiči ve středu a ve čtvrtek v Gorkého ulici v...

Zastal se urážené kamarádky, schytal kopanec do hlavy. Policie hledá útočníka

25. dubna 2024  13:42

Pražští policisté pátrají po agresorovi, který v březnu v Karlíně napadl jiného muže. Incident se...

  • Počet článků 264
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 827x
Minulost píše budoucnost.

 

Hle, člověče, máš bibli uč se, anebo se ji můžeš zříci zcela, přece zůstanu v tvé mysli spící, když mysl vládne zbytku těla, bláznův smích nad moudrými, blízko k srdci láska po ní žal, pasáček s ovcemi zbloudilými mezi vlky pase je dál.

 

Nuda bohatých spěje ke zločinu stejně jako bída chudých.

 

Netrap se lidmi ze své minulosti, je důvod proč se nedostali do tvé budoucnosti.

 

Stoupej tak vysoko aby, až budeš padat, uměl si i plachtit.

 

Kdo vede lidstvo ústy svými a mé myšlenky za své pokládá, ten není hoden očisty, jen špíny, ten schází tak, jak s čím nakládá.

 

Kde nestačí filosofie, jsou potřeba důtky.

                                  -ed-