Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Které komunisty máte na mysli?

9. 07. 2017 18:55:54
Nebavte se s komunisty, to mi radí server Forum24. Které komunisty má ovšem server na mysli? Ono to není s těmi komunisty tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Ono je jich víc druhů. Nevěříte? Věřte.

Už v roce 1848 se v Evropě zvedala nová revoluční vlna a měla jiný ráz než revoluční hnutí jako třeba francouzská revoluce na konci 18. století. V západní Evropě se rozvíjel průmyslový kapitalismus, který vznikl v důsledku anglické průmyslové revoluce 18. století. V Anglii docházelo kolem roku 1838 k vytvoření první politické strany dělníků a chartistů, která ještě nebyla socialistická, ale ve které už se rýsovalo vědomí protikladu mezi chudými a bohatými. A v této době právě začaly vznikat první socialistické teorie. Byly to teorie utopických socialistů, kteří hlásali vytvoření nové společnosti cestou pokojné propagandy. Tyto utopické názory (viz Cabot, Simon, Owen, Fourier) se šířily ve Francii a Anglii a začaly pronikat do popředí německých řemeslníků, kteří jako emigranti v té době tvořili své spolky v Bruselu, Paříži a Londýně. Nejvýznamnějším tehdejším spolkem, který se hlásil k utopickým socialistickým názorům byl „Svaz spravedlivých“ vedený krejčovským mistrem V. Weitlingem. A nejvyspělejší a nejpokrokovější složka této organizace je právě londýnská (nikoliv ruská) a její revolucionáři (Moll, Bauer, Schapper) hrají nejdůležitější úlohu při přeměně Svazu spravedlivých na Svaz komunistů.

Marx a Engels roku 1843 předkládají definitivní formulaci svého světového názoru – dialektického a historického materialismu a usilovali o jeho rozšíření do světa. Marx působil toho času v Bruselu a Engels v Paříži. Propracovávali nový světový názor a dávali socialistickému hnutí vědeckou základnu proti utopistickému socialismu Weitlinga. Sjezd Svazu se svolá do Londýna roku 1847 a ustanoví se nová organizace s názvem Svaz komunistů. Sjezd přijímá marxistický názor jako základnu své činnosti. Engels se dostává do ideologického boje s Weitlingem, neboť ten chce vytvořit spotřebitelská družstva a komunistické jídelny a také chce štvát dělníky proti kapitalistům. Marx a Engels nesouhlasí s programem Weitlinga a proto Engels vypracuje vlastní program nového řádu. Nazve jej Komunistickým manifestem. Zabývá se v něm hlavně tím, že vysvětluje, co je proletariát, dějiny jeho vzniku a vývojem protikladu mezi kapitalistou a dělníkem a krizemi, které z toho plynou. Formuluje tzv. "Zásady komunismu", které se liší od pojetí utopického socialismu, který navrhoval a razil Weitling. Zásady komunismu tedy vznikají v době, kdy se Marx a Engels snaží vypořádat s utopickým socialismem. Komunismus vzniká tedy jako výsledek historického vývoje a boje určité společenské třídy, chudé dělnické, proti kapitalistické společnosti. Tuto cestu vnímá jako nutnou, neboť dle jeho názoru je jedinou reálnou cestou k beztřídní společnosti, protože kapitalistická společnost není schopna vyřešit své vnitřní protiklady a dostává se tak do rozporu s vývojem výrobních sil. Marx vysvětluje, že dělník neprodává svou práci, nýbrž svou pracovní sílu, neboť nadhodnota, kterou si kapitalista přivlastňuje, vzniká z toho, že pracovní síla je schopna vytvořit větší hodnotu, než jakou potřebuje k reprodukci. Vzniká dílo „Kritika politické ekonomie“ a potom „Kapitál“.

Svět ve starém období nebyl ještě rozdělen na finanční skupiny a a mluvilo se o tzv. předimperialistickém období. Proto byla vize Marxe a Engelse správná, neboť ostatní země byly v tomto období zcela závislé na anglickém hospodářském vývoji. Všechny kapitalistické země byly závislé na vývoji právě nejvyspělejšího anglického kapitalismu a ten si udržel své monopolní postavení na světových trzích velmi dlouho, vlastně až do 80. let minulého století. Engels uvažoval o přechodu k socialismu bez občanské války, jasně mluví o tom, že komunisté si takovou cestu přejí. Engels se vyslovuje a žádá pro přechodné období demokratické státní zřízení. Demokracie znamená pro marxisty vládu většiny a není zcela totožná s formou parlamentární demokracie. Pro Marxe a Engelse není hlavní otázkou demokracie otázka státní formy, nýbrž otázka rozhodující je otázka charakteru státní moci a její třídní povahy. To znamená, nikoliv centrální moc entity, nýbrž moc většiny národa. Engels jasně rozpracovává, že výchova umožní mladým lidem rychle projít celým systémem výroby a budou moci procházet z jednoho odvětví do druhého bez problému, čili se přizpůsobí všem novým podmínkám rychle a kvalitně. Výchova je tedy zbaví jednostranného charakteru, který každému vtiskovala dělba práce. Budou mít tedy příležitost, aby uplatňovali všestranně své všestranně rozvíjené vlohy. Engels dále předkládá vizi sjednoceného venkova a měst, tudíž jejich dokonalé splynutí, jakási forma symbiózy. Dále vizi, že vztah dvou pohlaví je čistě soukromá záležitost a týká se jen zúčastněných osob a společnost se do toho nemá vměšovat. Další vizí je totální rovnoprávnost všech se všemi, to znamená setřít rozdíly mezi pohlavími, závislosti ženy na muži, dětí na rodičích, zrovnoprávnění všech menšin a každému ve společnosti umožnit žít tam, kde chce. Podmínkou komunistické společnosti je zrušení všech rozdílů a vytvoření beztřídní společnosti, kde každý toleruje každého a vytvoření společnosti, kde peníze úplně vymizí. To, že to někdo zglobalizoval a uvedl v chod, je už jiný příběh.

Člověk by neměl někomu přikazovat, když o tom neví absolutně ani zbla, nemá vůbec pojem o tom, co takový skutečný globální komunismus (neplést se stalinismem!) obnáší, nikoliv v nějakém abstraktním či někým překrouceném výkladu a jaké jsou jeho skutečné teorie a vize pro budoucnost v globální společnosti, která přechází na robotizaci a na průmysl 4.0. Spolek EU, feminismus, genderismus a multikulturalismus - oděno do jiných názvosloví a máme tu staronové vize Engelse jak vyšitý. Takže, až nám všem zas někdo bude přes média vykládat, že slušný člověk se s komunisty nebaví, měl by si nejprve všechno pečlivě nastudovat a hlavně tomu rozumět. A taky upřesnit nám, které že komunisty má vlastně na mysli? To je totiž opravdu ale opravdu důležité pro pochopení věcí stávajících i budoucích.


-ed-


Autor: Eva Dreyová | neděle 9.7.2017 18:55 | karma článku: 26.50 | přečteno: 1076x

Další články blogera

Eva Dreyová

Motýlí dilema

V životě by mě nenapadlo, že se vážně dožiji psychoideologicko-politického hybridu alá Engels-Duhring-Hegel-Jung-Marx a další. A že to fakt bude implementováno naprosto vážně, zaníceně do všech hlav.

19.9.2017 v 13:36 | Karma článku: 9.07 | Přečteno: 179 | Diskuse

Eva Dreyová

Poselství

Důležité je znát protivníka. Nepodceňovat jej. Nepřetržitě sledovat jeho záměry, jeho metody a argumentace. Znát argumenty a nepřátelské snahy, což je nezbytný krok, abychom se jako národ staly imunní vůči ..

12.9.2017 v 13:00 | Karma článku: 16.90 | Přečteno: 424 | Diskuse

Eva Dreyová

Islám - průkopník komunismu a jednoty

Starověký Islám byl vlastně průkopník komunismu. Jestlipak vůbec Karel Marx se svým "Watsonem" Bedřichem Engelsem tušili, když psali svá díla, která dodnes nesmiřitelně rozdělují svět...

12.9.2017 v 0:15 | Karma článku: 15.07 | Přečteno: 495 | Diskuse

Eva Dreyová

Útok na Pearl Harbor aneb jak to všechno začalo

Píše se rok 1941. Do Washingtonu odjíždí zkušený japonský diplomat Saburo Kurusu. Snaží se s Američany vyjednat nějakou dohodu. Po neúspěšných jednání s Washingtonem je rozhodnuto.

11.9.2017 v 18:57 | Karma článku: 17.34 | Přečteno: 573 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Jana Slaninová

Tak trošku o jménech, datech a náhodách

Inspirováno diskuzí pod blogem kolegy Davida Vlka. Člověk by řekl, že jsou věci v životě náhodné, jiní tvrdí, že plánované. Každopádně jsou někdy hodně zajímavé.

19.9.2017 v 21:12 | Karma článku: 11.54 | Přečteno: 222 | Diskuse

Libuse Palkova

Jak dlouho večeříte?

Zatímco u nás je umění žít, jehož součástí je požitek z jídla a posezení u stolu s přáteli, trochu zdiskreditované, středomořské národy jsou v něm naopak mistři.

19.9.2017 v 19:01 | Karma článku: 14.53 | Přečteno: 353 | Diskuse

Karel Trčálek

Uber nebo smrt!

Komu by se chtělo chodit všude pěšky? Párkrát ťuknete do mobilu, ani nepotřebujete hotovost (však už ji nám taky brzy zruší) a už se vezete. Kdepak, pokrok nikdo nezastaví!

19.9.2017 v 17:40 | Karma článku: 6.63 | Přečteno: 281 | Diskuse

Milan Šupa

Holá pravda o válečných štváčích! Netušíte, kdo všechno mezi ně patří

Když se v naší současnosti zcela vážně hovoří o válce mocností a když se na ni intenzivně připravuje, o čem to svědčí?

19.9.2017 v 15:15 | Karma článku: 16.09 | Přečteno: 771 | Diskuse

Jan Pražák

Varování ze záhrobí

„Nebyl to sen, spíš takový obraz, který se mi promítl ráno při probuzení. Viděla jsem dva kříže a měla intenzivní pocit, že to souvisí s námi a s naší dnešní cestou. Dostala jsem strach.“

19.9.2017 v 14:48 | Karma článku: 17.65 | Přečteno: 472 | Diskuse
Počet článků 263 Celková karma 22.51 Průměrná čtenost 708

Minulost píše budoucnost.

 

Hle, člověče, máš bibli uč se, anebo se ji můžeš zříci zcela, přece zůstanu v tvé mysli spící, když mysl vládne zbytku těla, bláznův smích nad moudrými, blízko k srdci láska po ní žal, pasáček s ovcemi zbloudilými mezi vlky pase je dál.

 

Nuda bohatých spěje ke zločinu stejně jako bída chudých.

 

Netrap se lidmi ze své minulosti, je důvod proč se nedostali do tvé budoucnosti.

 

Stoupej tak vysoko aby, až budeš padat, uměl si i plachtit.

 

Kdo vede lidstvo ústy svými a mé myšlenky za své pokládá, ten není hoden očisty, jen špíny, ten schází tak, jak s čím nakládá.

 

Kde nestačí filosofie, jsou potřeba důtky.

                                  -ed-

 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.