Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem spáchala dobrý skutek aneb sytý hladovému nevěří

Kdo by neznal trhy? Ať už vánoční či velikonoční či jiné, samé lidské hemžení a člověk tam narazí na různé týpky a není tam nouze o všelijaké situace.

Na vyhrazeném plácku stojí barevné stánky s různým zbožím, trhovci se předhání, aby nalákali ke svému stánku co nejvíce zákazníků. Vůkol se line vůně bramboráků, langošů, jitrnic, uzeného masa, jelit, zelí a mísí se sladkou vůní pražených mandlí v cukru, trdelníků a pečených kaštanů. Trhy praskají ve švech, lidé se prochází, nakupují a někteří postávají u vysokých stolečků, baští dobroty a spláchnou je poctivou medovinou, grogem nebo svařáčkem. Taky se procházím trhem a libá vůně pokrmů mi vniká do nosu. Čich nezahálí, porovnává vůně a za chvíli se nastartují chuťové buňky a začnou řvát „nám taky něco!“. Kdo by odolal, že? Bláznivou linii nedržím, páč veškeré diety na hubnutí mě děsí už z principu a představa, že mně bude vidět každé žebro přes kůži, mně nahání přímo husinu. Nejsem zrovna typ, který baští denně jen list zeleného salátu a hrst zrní.

Rozhlížím se a rozmýšlím, co dobrého si koupím na zub. Zamířím ke stánku s masem. Jelítka i jitrničky se na mě úplně usmívají. Nejsem troškař a kupuji si jitrnici i jelito. Trhovec se usmívá „tak který to bude, vyberte si..“, „Tohle a tohle.. a prosím bez zelí a zabalit s sebou..“, „Je libo chlebíček k tomu?“, „Ne, chlebíček mám doma..“. Trhovec mi zabalí jídlo a já jdu pomalu dál. U stánku s mandlemi si koupím malý kornout právě upražených mandliček v cukru. „To by snad mohlo stačit!“ ozve se moudře rozum. Žaludek však oponuje „ne, ještě něco si klidně kup, to zvládneme..“. Chuťové buňky nadšeně jásají a volají „vivat žaludek, rozume zmlkni!“.

Míjím stánek s langoši. Zlatavé langoše voní lákavě, tak si říkám, že jeden bych si mohla domů taky koupit a na něj hodně česneku a hodně sýru, mňam. U stánku je malá fronta a tak se postavím na konec. Jak tak stojím a bloumám očima po okolí, můj pohled zavadí o člověka, který je zanedbaný, zarostlý a mizerně oblečený na to, jaký je venku samec. Zrovna totiž docela mrzlo až praštělo. Chlápek nahlíží do košů a chodí mezi baštícími lidmi a něco jim říká a oni se odvrací s opovržením a kroutí hlavou. Napínám uši a slyším muže, jak prosí o jídlo. Pozoruji lidi a jsem zvědavá, zda mu někdo dá aspoň kousek chleba. Nikdo nic, ani drobek.

Chlápek prošel celým trhem a pomalým krokem se blíží k poslednímu stánku, ke stánku s langoši. Trhovec ho zaměří a zpraží pohledem. Bídně oblečený chlápek se zastaví, mačká si nervozně zmrzlé zarudlé ruce „pane, prosím, nemáte tam nějaký nepovedený kousek na vyhození?“ prosí sotva slyšitelným hlasem. Ve frontě to zašumí. Trhovec se zamračí „nemám nic, běžte pryč.“, „Mám hrozný hlad, pane, tři dny jsem nejedl, prosím, jen kousek, cokoliv..je hrozná zima, pane..“ škemrá chlápek. „Fuj bezďák“ ozve se něčí hlas ve frontě. Trhovec začíná mít obavy, že se mu fronta rozprchne kvůli otrhanému křupanovi a tak na chlápka pouští hrůzu a je neoblomný. Zanedbaný muž stojí se sklopenou hlavou a tiše drmolí „prosím, nechci dělat potíže, mám jenom hlad..“.

Fronta se posune, jsem na řadě. Otrhaný muž pořád stojí v uctivé vzdálenosti od stánku. Trhovec se na mě usmívá „co to bude, madam?“ , „Moment..“ říkám trhovci a obracím se směrem k zanedbanému muži, který způsobil na trhu tolik rozruchu. „Pojďte sem, člověče..“. Chlápek se ke mně opatrně o kousek přiblíží, vypadá jak vystrašený pes, který dostal výprask. Lidi na mě zvědavě zírají a čekají co se bude dít. „Máte hlad a nemáte peníze?“ ptám se bez obalu, chlápek kývne hlavou, „Koupím vám langoš, co na něj chcete?“, „Já..já.. nevím..“ říká zmateně, je evidentně vyvedený z míry. Obracím se na trhovce „dejte mi jeden langoš s hodně kečupem, sýrem a česnekem a pak druhý, jen s česnekem a sýrem, ten mi zabalte..“ Trhovec valí oči a připravuje objednávku. Mlčky mi podá na tácku první langoš s kečupem. Podávám jídlo chlápkovi, dívá se na mě nedůvěřivě. „No vemte si ho, člověče, je váš, já to platím..“ povzbuzuji ho. Chlápek se na mě vděčně usměje „moc děkuju, ještě nikdo mi jídlo nikdy nekoupil..“ zakousne se do jídla. „Děkuju, děkuju..“ mumlá a odchází. Trhovec si oddychne. Ptám se na rovinu trhovce, proč mu něco nedal, vždyť zbytků tu mají dost. Trhovec se ošívá a říká, že musí všechno vyhazovat, páč na to je zákon a že kdyby jim něco dával rozkřikne se to mezi nimi, měli by tu za chvíli plný trh bezďáků a slušný lidi by sem přestali chodit. Trhovec si chrání své zájmy a své zákazníky. A tak říkám, že to chápu a ptám se trhovce, jak by to bylo, kdyby ten bezďák měl peníze a chtěl si langoš koupit. „No to bych mu ho samozřejmě prodal..“ tvrdí trhovec. Takže je mně jasný, že nejde ani tak o bezďáka ani o to jak ten chlap vypadá, jako hlavně o to, že nemá prostě prachy a žebrá.

Připravuje se mi druhý langoš. „Já bych bezďákoj nic nekoupil, ať chcípne, měla jste se na něj vysrat.“ ozve se důrazně něčí hlas. „Tihle bezďáci jsou všude, taková havěť, všude vlezou a když jim podáte prst sežerou vás..“ přidá se další hlas. Všichni souhlasně zašumí. „To oni si takhle vynucují pozornost, bůhví jestli měl vůbec hlad..“ pronese přiopile hlas od nedalekého stolečku. Stojí tam skvěle oblečený muž středních let, dobře živený a srká horkou medovinu. Je už mírně v náladě, zřejmě to není první medovina, kterou si dopřává. Vedle něj stojí nějaká pěstěná žena a srká svařák. Začínám mít pocit, že koupením jídla pro toho chudáka jsem spáchala spíše zločin než dobrý skutek, reakce lidí tomu napovídá. „Aby se z tebe taky jednou nestal takovej hladovej nechtěnej bezďák ty seladone..“ houkne najednou jízlivě kdosi z fronty směrem ke stolečku. Muž u stolečku prudce postaví pohárek až nápoj vyšplíchne „víte kdo já jsem, pane? ..já jsem demokrat, pane, pracuji pro lidi ve státní sfé..“. Žena vedle něj do něho šťouchne loktem a protočí oči, muž se zarazí a větu nedořekne. Všechny zraky se zabodnou do muže u stolečku a ve vzduchu je cítit husté napětí, že by se dalo krájet. Muž si zřejmě uvědomí co na sebe v rozčilení práskl a zrudne jak pivoňka. Karta se obrací. Z fronty se ozve rozčilený hlas „a helemese, já moc dobře vím, kdo vy jste, vy jste dobře přesycenej z našich daní a je smutný, že v naší demokracii jsou lidi, který mají hlad a musí žebrat o kus žvance, tfuj..“. Lidé souhlasně mručí. Muž od stolečku popadne ženu za loket „jdeme..“ zavelí a oba rychle odchází pryč. Trhovec mi podává zabalený langoš, zaplatím mu za dva langoše a pomalu odcházím od stánku. Slyším ještě nějaký hlas jak volá za odcházející dvojicí „..sytý hladovému nevěří žejo ty sféro, ty demokrateeé..“.. :-)

                                                                   -ed-

 

 

Autor: Eva Dreyová | sobota 25.4.2015 22:13 | karma článku: 28,37 | přečteno: 1523x
  • Další články autora

Eva Dreyová

Jak se to dělá po americku

Řeč prezidenta Trumpa v OSN byla jistě působivá a mnozí zaplesali, že konečně Amerika si bude hledět jen svého multikulturního národa, který potřebuje rozumné vedení a zametá si důkladně hlavně svůj práh.

20.9.2017 v 20:07 | Karma: 29,22 | Přečteno: 1206x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Motýlí dilema

V životě by mě nenapadlo, že se vážně dožiji psychoideologicko-politického hybridu alá Engels-Duhring-Hegel-Jung-Marx a další. A že to fakt bude implementováno naprosto vážně, zaníceně do všech hlav.

19.9.2017 v 13:36 | Karma: 17,01 | Přečteno: 489x | Diskuse| Osobní

Eva Dreyová

Poselství

Důležité je znát protivníka. Nepodceňovat jej. Nepřetržitě sledovat jeho záměry, jeho metody a argumentace. Znát argumenty a nepřátelské snahy, což je nezbytný krok, abychom se jako národ staly imunní vůči ..

12.9.2017 v 13:00 | Karma: 20,77 | Přečteno: 686x | Diskuse| Osobní

Eva Dreyová

Islám - průkopník komunismu a jednoty

Starověký Islám byl vlastně průkopník komunismu. Jestlipak vůbec Karel Marx se svým "Watsonem" Bedřichem Engelsem tušili, když psali svá díla, která dodnes nesmiřitelně rozdělují svět...

12.9.2017 v 0:15 | Karma: 20,16 | Přečteno: 731x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Útok na Pearl Harbor aneb jak to všechno začalo

Píše se rok 1941. Do Washingtonu odjíždí zkušený japonský diplomat Saburo Kurusu. Snaží se s Američany vyjednat nějakou dohodu. Po neúspěšných jednání s Washingtonem je rozhodnuto.

11.9.2017 v 18:57 | Karma: 20,14 | Přečteno: 683x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Vpád Japonců do Mandžuska aneb jak to všechno začalo

V roce 1930 se Japonsko stalo velkou vojenskou silou. Předpokladem k rozšíření japonského panství v celé oblasti Dálného východu a Tichomoří bylo ovládnutí Číny a získání jejích surovinových zdrojů.

10.9.2017 v 9:43 | Karma: 23,15 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Ameriko přestaň (aneb tohle je osobní)

Já nechci válku! Přestaň ohrožovat světový mír. Přestaň mi bulíkovat, že zásadní hrozba války vychází od severokorejců.

7.9.2017 v 23:43 | Karma: 45,52 | Přečteno: 19709x | Diskuse| Osobní

Eva Dreyová

Nic není nemožné

Vyvrácení základní teorie spěje vždy k vědecké revoluci. Kříže pryč z kostelů, pohlaví X, divíte se? Já ani ne.

7.9.2017 v 3:29 | Karma: 27,05 | Přečteno: 1021x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Poláci na „první dobrou“ aneb jak (ne)dostat přes držku

Zůstali jaksi izolováni, neboť jim dnes z Véčtyřky zůstal jediný spojenec a to jsou Maďaři. Slováci se (asi) nechají koupit a Češi zvolí (asi).. (hele, je to dlouhý, tak jenom koho to zajímá, ať si ušetříte zbytečný zklamání, ok?)

31.8.2017 v 18:17 | Karma: 40,97 | Přečteno: 1867x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Změna status quo aneb máme kliku

Německo, Francie, Itálie, Británie, Portugalsko, Španělsko, Belgie a mnohé další státy už lze definovat jako Dár al-islám. Tedy země - svět islámu.

28.8.2017 v 23:25 | Karma: 28,70 | Přečteno: 663x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Mezinárodní spolupráce aneb hlad je sviňa

Německý supermarket Edeka odstranil na jeden den ze svých regálů zahraniční zboží. V těch regálech tedy moc potravin nezůstalo. Hlad je sviňa.

28.8.2017 v 2:05 | Karma: 23,80 | Přečteno: 541x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Spiritus agens

Poslední výroky papeže Františka opět ohromily svět, možná i proto, že zazněly po teroristickém útoku v Barceloně, což mnohým zdá se být nevhodné.

26.8.2017 v 23:04 | Karma: 17,99 | Přečteno: 555x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Které komunisty máte na mysli?

Nebavte se s komunisty, to mi radí server Forum24. Které komunisty má ovšem server na mysli? Ono to není s těmi komunisty tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Ono je jich víc druhů. Nevěříte? Věřte.

9.7.2017 v 18:55 | Karma: 26,88 | Přečteno: 1177x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Mládež jako rukojmí

Někteří ideologové a organizátoři mají tak zběsilé nitro, že to, co je přirozené a zákonité v životě, násilně přetvoří v demagogické „literární“ dílo, které uvedou reakční síly do praxe.

6.7.2017 v 7:35 | Karma: 27,76 | Přečteno: 606x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Soros není Bůh

i když si na něj rád hraje a kupodivu mu v jeho božství mnoho lidí pomáhá a většina neodporuje. Vrtochy tohoto přebohatého staříka odborná veřejnost tituluje jako „kontroverzní názory“. Zní to vzletněji.

25.6.2017 v 19:06 | Karma: 38,89 | Přečteno: 1491x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Hoď kamenem kdo bez viny

Případ Warmbier rozpoutal vášnivé diskuze. Hororová líčení, předhánění se v líčení hrůz táborů v Severní Korei.

24.6.2017 v 3:39 | Karma: 21,94 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

NATO došel dech?

"Jsem dost zděšen, ministr obrany Martin Stropnický žádnou koncepci české armády nemá.." takto komentuje analytik Štefec situaci okolo bezpečnosti a zbrojařů. Nelichotivě zněl i komentář o NATO.

21.6.2017 v 23:40 | Karma: 20,01 | Přečteno: 805x | Diskuse| Ostatní

Eva Dreyová

Chceme žít v takovém světě? Aneb jak se kalí budoucnost

Moderní stát dneška trpí krizí, která začala otevíráním hranic a neschopností zachovávat závazky vůči občanům. Stát a národ spolu vždy dokázaly fungovat společně.

21.6.2017 v 1:40 | Karma: 23,97 | Přečteno: 721x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

Přikrášlování „pravdy“ objektivizmus nezaručí

Přesto, že tento můj článek zřejmě vyvolá silnou kontroverzi, rozhodla jsem se ho po zralé úvaze uveřejnit i na svém profilu. A vypůjčím si jeden citát od Jana Campbella: „Souhlasu netřeba.“

19.6.2017 v 22:11 | Karma: 26,67 | Přečteno: 1265x | Diskuse| Společnost

Eva Dreyová

S výrokem polské premiérky nemám problém

Polská premiérka Beata Szydlová je pod palbou kritiky. Podle kritiků prý zneužila historii k politické kampani.

16.6.2017 v 1:53 | Karma: 39,92 | Přečteno: 2026x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 264
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 827x
Minulost píše budoucnost.

 

Hle, člověče, máš bibli uč se, anebo se ji můžeš zříci zcela, přece zůstanu v tvé mysli spící, když mysl vládne zbytku těla, bláznův smích nad moudrými, blízko k srdci láska po ní žal, pasáček s ovcemi zbloudilými mezi vlky pase je dál.

 

Nuda bohatých spěje ke zločinu stejně jako bída chudých.

 

Netrap se lidmi ze své minulosti, je důvod proč se nedostali do tvé budoucnosti.

 

Stoupej tak vysoko aby, až budeš padat, uměl si i plachtit.

 

Kdo vede lidstvo ústy svými a mé myšlenky za své pokládá, ten není hoden očisty, jen špíny, ten schází tak, jak s čím nakládá.

 

Kde nestačí filosofie, jsou potřeba důtky.

                                  -ed-